ITIL Tjenestedesign
- Oppgave 1
- Hva er input til fasen tjenestedesign?
- Det som får en bedrift til å sette i gang tjenestedesign er fasen som kommer før det, som er Tjenesteadministrasjon. Man vurderer basert på informasjonen man har fra tjenesteadministrasjonen om det er nødvendig for bedriften å starte på tjenestedesign.
- Oppgave 2
- Hva skjer i tjenestedesign?
- Det som skjer i Tjenestedesign er: det å videreutvikle kravene til tjenesten, sørge for å lage forpliktende avtaler med kundene, designe tjenester som støtter forretningsmessige krav, bestemme IT arkitekturen for tjenestene når det gjelder maskinvare, programvare, data og omgivelser, bestemme målemetoder for å kunne vurdere tjenestenivå på tjenester og muligheten til å kunne identifisere og håndtere risiko.
- Oppgave 3
- Hva er en SLA avtale?
- SLA (Service Level Agreement) er en avtale som en kunde inngår når han skal kjøpe en tjeneste.
- Oppgave 4
- Hva inneholder en SLA avtale?
- SLA avtaler sier noe om krav som blir satt til tjenesten. Ting som f.eks hvor lang tid det skal gå fra en oppstått feil til den er reparert, og hvor mye tid på døgnet som brukerne har muligheten til å bruke tjenesten.
- Oppgave 5
- Hva er en understøttende kontrakt?
- En understøttende kontrakt er noe som blir skrevet med firmaer som en tjenesteleverandør ønsker å bruke andre firmaer for å levere biter av en tjeneste. Eksempel: En leverandør ønsker å overlate drift av servere til en 3. part.
- Oppgave 6
- Hva er en kravspesifikasjon?
- En kravspesifikasjon er noe som beskriver alle kravene til en tjeneste. Et krav er det som sier hva et system skal gjøre, ikke hvordan det skal gjøres. Disse kravene er det som er utgangspunktet for hva en tjeneste skal inneholde, og da er det viktig å ha kravene spesifisert så godt som mulig, og sørget for at man har plass til alle kravene. En kravspesifikasjon for maskinvare kan beskrive: Hva maskinvares skal brukes til og minimumskrav til spesielle komponenter.
- Oppgave 7
- Hva annet enn det rent tekniske ved å utforme tjenesten trenger man å tenke på i designfasen?
- Andre ting som ikke er rent teknisk kan være ting som driftsrutiner (Regler for backup og arkivering, systemoppdateringer og liknende.), Eventuelle påkrevinger med tanke på endringer i arbeidsomgivelser, vurderingsmetoder får å måle en tjenestes tjenestenivå, og måter for å identifisere og håndtere risiko.
Kommentarer
Legg inn en kommentar