Helpdesk Oppgave: 21. Januar 2015

  • Hjelpdesk er bare en av mange måter å organisere brukerstøtte på. Finn ut hvilke andre måter man kan organisere brukerstøtten i en organisasjon eller bedrift på.
    • 1: Vanlig Hjelpdesk = Et kontor hvor brukere kan komme og snakke med de som driver avdelingen.
    • 2: Telefonsamtaler = Et kontor hvor man hjelper brukere via telefonsamtaler i stedet for at de møter opp på området
    • 3: FAQ = Et system som lar brukere evt. Fikse PCene sine selv hvis det er et problem som står der.
    • 4: Forum = Et sted hvor enkeltpersoner kan sette opp posts og threads anngående et problem de har, der andre brukere, eller ledelse kan svare.
    • 5: Administratorer & Ledelse = Direkte samtale med de som leder eller styrer et system. De kan kontaktes for å få hjelp.
    • 6: Sosiale Medier = Samtale over chat og sosiale medier med en person som kan hjelpe deg.

  • Du skal finne teori rundt hva en helpdesk er: Definer og beskriv hva en helpdesk er.
    • Betegnelsen «Helpdesk» er det som blir brukt om alle former for brukerstøtte eller kundestøtte, selv om det egentlig beskriver måten man organiserer brukerstøtte på.
    • Helpdesken har også blitt klat «Callsenter» fordi det er et sted der man kunne slå inn et telefonnummer for å få hjelp, og nyligere som flere får tilgang til internett, er online-løsninger og automatisert brukerstøtte vanligere.
    • En simpel forklaring på hva helpdesk er, ville vært at det er et sentralt punkt der feil og problemer kan rapporteres inn, registreres, administreres og løses.

  • Etter å ha laget en beskrivelse av hva en helpdesk er skal du med egne ord gi en beskrivelse av hvordan du mener at helpdesken burde fungere.
    • Jeg mener at en helpdesk er noe som burde ha muligheten til å kjøre 24/7, selv om jeg er klar over at det ikke er mulig med mindre organisasjoner. En helpdesk må ikke nødvendigvis være noe man trenger å møte opp på en avdeling for, men det kan også vært support over internett, der man kan legge inn et problem man har, og en som arbeider ved denne helpdesken vil gå igjennom posts og problemer folk har lagt inn, og svare på spørsmål som kommer. Jeg mener at helpdesker som er rundt omkring på skoler burde fungere med et liknende system, hvor folk besøker et sted på nett hvor de kan legge inn et problem de har, og de som jobber inne på IKT-avdelinga har muligheten til å svare på disse spørsmålene, og eventuelt be de som legger innlegg om å komme til avdelinga fysisk hvis nødvendig. Selvfølgelig ekskluderer dette folk som har internett problemer, i og med at de ikke kan legge inn innlegg uten internett.
    • Dette er bare basert på min egen mening

  • Du skal kartlegge hvor vidt brukerene bruker helpdesken, hvordan kontakter de dem, hvor ofte, hvor fornøyd osv.
    • Brukere av helpdesken kontakter helpdesken ikke mer enn kanskje 1 gang hver 2-3 mnd. Men når de først tar kontakt med helpdesken gjør de det som oftest bare ved å dukke opp personlig. Hva jeg har hørt fra brukere av helpdesken på denne skolen, virker de særlig lite fornøyd over arbeidet som de på helpdesken gjør her, og de mener at de på helpdesken ikke gir dem nok informasjon på hva som blir gjort eller hva som forårsaket feilen eller liknende. Dermed mener mange at helpdesken på denne skolen ikke er særlig tilfredsstillende med det de tilbyr elevene. Vanligvis tar de bare inn PCen og fikser den uten å si noen ting.
    • Dette er bare baser på min egen undersøkelse

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hei, du som mest sannsynlig er elev på 2IKA RYVS i fremtiden

Repetisjons Spørsmål